Tebliğ Maliye
Bakanlığından : Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ (Seri No: 1) 1. Giriş Bilindiği üzere, 24/12/2003 tarihli ve 25326 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun
22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunla değişik “Üst yöneticiler” başlıklı
11 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Bakanlıklarda müsteşar, diğer kamu
idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali, belediyelerde
belediye başkanı üst yöneticidir. Ancak, Milli Savunma Bakanlığında üst
yönetici Bakandır.” hükmüne yer verilmiş, aynı maddenin ikinci fıkrasında
üst yöneticilerin 5018 sayılı Kanunda belirtilen görev ve sorumlulukların
yerine getirilmesinden Bakana; mahalli idarelerde ise meclislerine karşı
sorumlu oldukları ve üçüncü fıkrasında ise bu sorumluluklarının gereklerini
harcama yetkilileri, mali hizmetler birimi ve iç denetçiler aracılığıyla
yerine getirecekleri belirtilmiştir. 5018 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (k) bendinde
ise “Harcama birimi” kamu idare bütçesinde ödenek tahsis edilen ve harcama
yetkisi bulunan birim olarak tanımlanmıştır. Anılan Kanunun “Kamu İdareleri Bütçeleri” başlıklı
ikinci kısmının dördüncü bölümünde “Harcama Yapılması”na ilişkin esaslar
düzenlenmiş bulunmaktadır. Bu bölümde
yer alan ve 5436 sayılı Kanunla değişik “Harcama yetkisi ve yetkilisi” başlıklı 31
inci maddesinin birinci fıkrasında; “Bütçeyle
ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama
yetkilisidir.” hükmü ile aynı maddenin dördüncü fıkrasının ilk
cümlesinde; “Genel yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinde; idareler, merkez ve merkez dışı birimler ve
görev unvanları itibarıyla harcama yetkililerinin belirlenmesine, harcama
yetkisinin bir üst yönetim kademesinde birleştirilmesine ve devredilmesine
ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.” hükmü yer almaktadır. Bu çerçevede, 5018 sayılı Kanuna ekli (III) sayılı
cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç, genel yönetim
kapsamındaki kamu idarelerinde harcama yetkililerinin belirlenmesine, harcama
yetkisinin bir üst yönetim kademesinde birleştirilmesine ve devredilmesine
ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki gibi belirlenmiştir. 2. Harcama Yetkililerinin Belirlenmesi 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 31
inci maddesinin birinci fıkrasında bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir
harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisi olarak belirlenmiştir. Bu
hüküm uyarınca bütçe sınıflandırması harcama yetkilisini belirleyen temel
unsur olmaktadır. Bilindiği üzere kamu idare bütçeleri, Maliye Bakanlığınca uluslararası standartlara
uyumlu olarak belirlenen analitik bütçe sınıflandırmasına göre hazırlanmaktadır.
Analitik bütçe sınıflandırması; kurumsal sınıflandırma, fonksiyonel
sınıflandırma, finansman tipi ve ekonomik sınıflandırma olmak üzere dört
gruptan oluşmaktadır. Kurumsal sınıflandırmada dört düzeyli ve sekiz haneli bir
kodlama sistemi benimsenmiş olup, birinci düzeyde Cumhurbaşkanlığı, Türkiye
Büyük Millet Meclisi, yüksek yargı organları ile bakanlıklar ve bütçe
türleri, ikinci düzeyde birinci düzeyde tanımlanan yöneticilere karşı
doğrudan sorumlu birimler ile bütçe türleri kapsamında yer alan kurumlar,
üçüncü düzeyde ana hizmet birimleri gibi ikinci düzeye bağlı birimler,
dördüncü düzeyde ise destek ve lojistik birimler ile politika uygulayıcı
birimler yer almaktadır. Buna göre, kurumsal sınıflandırmanın üçüncü ve dördüncü
düzeyinde yer alan birimler, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama
birimlerini, bu birimlerin en üst yöneticileri de harcama yetkililerini ifade
etmektedir. Öte
yandan, 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 31 inci maddesinin ikinci
fıkrasında, teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcama
yetkililerinin belirlenmesinde güçlük bulunan idareler ile bütçelerinde
harcama birimleri sınıflandırılmayan idarelerde harcama yetkisinin, üst
yönetici veya üst yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından; mahallî
idarelerde İçişleri Bakanlığının, diğer idarelerde ise Maliye Bakanlığının
uygun görüşü üzerine yürütülebileceği ayrıca hüküm altına alınmıştır. 2.1. Merkez
Teşkilatı Harcama Yetkilileri 5018
sayılı Kanuna ekli (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici
kurumlar hariç olmak üzere, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin,
sosyal güvenlik kurumlarının ve mahalli idarelerin merkez teşkilatı harcama
yetkilileri görev unvanları, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama birimleri ve
hesap verme sorumluluğu açısından bağlı oldukları üst yöneticiler itibarıyla aşağıdaki
gibi belirlenmiştir. 2.1.1 Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu
İdarelerinde Harcama Yetkilileri
Cumhurbaşkanlığı,
Türkiye Büyük Millet Meclisi, Milli Savunma Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu
Genel Sekreterliği, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve
Gelir İdaresi Başkanlığında görev unvanları itibarıyla merkez teşkilatı harcama
yetkilileri bu idarelerin üst yöneticileri tarafından belirlenir ve bunlar
mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilir. Yüksek Mahkemeler ve Sayıştay
bütçelerinde Heyet, Daire, Kurullar, Cumhuriyet Başsavcılığı ile Denetim
Birimlerine tahsis edilen ödeneklerin harcama yetkilisi Genel Sekreterdir. 2.1.2. Özel Bütçeli İdarelerde Harcama Yetkilileri
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu ile Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme
İdaresi Başkanlığında görev unvanları itibarıyla merkez teşkilatı harcama
yetkilileri bu idarelerin üst yöneticileri tarafından belirlenir ve bunlar
mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilir. 2.1.3. Sosyal
Güvenlik Kurumlarında Harcama Yetkilileri
2.1.4. Mahalli
İdarelerde Harcama Yetkilileri 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 46 ncı
maddesinde, il özel idaresi bütçesiyle ödenek tahsis edilen her bir harcama
biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisi olarak tanımlanmış, ilçelerde
bu yetkinin kaymakam tarafından kullanılacağı belirtilmiştir. 5393 sayılı Belediye Kanununun 63 üncü maddesinde, belediye bütçesiyle
ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi, 5355 sayılı
Mahalli İdare Birlikleri Kanunu uyarınca da mahalli idare birliklerinde
birlik başkanı harcama yetkilisi olarak tanımlanmıştır. Mahalli idarelerde kurumsal sınıflandırmanın üçüncü ve
dördüncü düzeyinde ödenek tahsis edilen ana hizmet birimleri ve yardımcı
hizmet birimleri ile danışma ve denetim birimlerinin en üst yöneticilerinin
harcama yetkilisi olarak belirlenmesi ve yetki-sorumluluk tesisinin buna göre
yapılması gerekmektedir. Ancak
teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcama yetkililerinin
belirlenmesinde güçlük bulunan ve bütçelerinde harcama birimleri
sınıflandırılmayan mahalli idarelerde harcama yetkisi, üst yönetici veya üst
yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından; İçişleri Bakanlığının uygun
görüşü üzerine yürütülebilir. 2.2. Merkez
Dışı Birimlerde Harcama Yetkilileri 5018
sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca kamu
idarelerinin merkez teşkilatı harcama yetkilileri merkez dışı birimlerine
ödenek gönderme belgesi düzenlemek suretiyle ödenek gönderirler. Ödenek
gönderme belgesiyle ödenek gönderilen merkez dışı birimlerin en üst
yöneticisi harcama yetkilisidir. Merkez
dışı birimlerde harcama yetkilileri görev unvanları itibarıyla aşağıdaki gibi
belirlenmiştir:
Malmüdürlüklerinde
ve ilçe özel idarelerinde harcama yetkilisi kaymakamdır. Çeşitli
bakanlık ve kuruluşlara bağlı; ilköğretim, ortaöğretim ve dengi okullar,
başkanlık, hastane, dispanser, sağlık ocağı, sağlık merkezi, müze ve
kütüphaneler, ceza ve tevkif evleri gibi birimlere ödenek gönderme belgesi
ile ödenek gönderilmesi halinde bu birimlerin okul müdürü, başhekim, tabip,
başkan, müdür gibi unvanlara sahip en üst yöneticileri harcama yetkilisidir. 3. Harcama Yetkisinin Birleştirilmesi Teşkilat yapısında üst yönetici ile harcama birimleri arasında
yönetim kademesi yer almak şartıyla, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama
birimlerinin harcama yetkisi harcama türleri itibarıyla kısmen veya tamamen;
merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde Maliye Bakanlığının, sosyal
güvenlik kurumlarında ilgili bakanlığın, mahalli idarelerde ise İçişleri
Bakanlığının uygun görüşü ve üst yöneticinin onayı ile bir üst yönetim
kademesinde birleştirilebilir. Uygun görüş talep yazılarında, harcama yetkisinin bir üst
yönetim kademesinde birleştirilme gerekçesine ayrıntılı olarak yer verilir. Üst yönetici ve yardımcılarına harcama yetkisinin birleştirilmesi
suretiyle harcama yetkisi verilemez. 4. Harcama Yetkisinin Devri Harcama yetkilileri, kamu hizmetlerinin etkili,
ekonomik ve verimli bir şekilde sunulmasını sağlamak amacıyla aşağıda
belirlenen sınırlar dahilinde harcama yetkisini devredebilirler. Buna göre
kamu idarelerinin; - Merkez teşkilatı harcama yetkilileri bu yetkilerini
yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik
olarak bir alt kademedeki yöneticilere, - Merkez dışı birimlerinde ise bölge müdürleri veya
eşdeğer yetkililer, il müdürleri veya eşdeğer yetkililer ile nüfusu 50.000’i
aşan ilçelerin ilçe müdürleri veya eşdeğer yetkililer harcama
yetkilerini yardımcılarına, - Belediye ve il özel idareleri ile bunlara bağlı idarelerin
harcama yetkilileri bu yetkilerini yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik olarak bir alt kademedeki yöneticilere, - Mahalli idare birliklerinde birlik başkanı harcama
yetkisini birlik genel sekreteri, birlik müdürü veya birim amirlerine, kısmen veya tamamen devredebilirler. Her bir harcama işlemi itibarıyla, mal ve hizmet
alımlarında ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasını, yapım
işlerinde ise birmilyon Yeni Türk Lirasını aşan
harcamalara ilişkin harcama yetkisi hiçbir şekilde devredilemez. Harcama yetkisi aşağıdaki şartlara uygun olarak
devredilir: - Yetki devri yazılı olmak zorundadır. - Devredilen yetkinin sınırları açıkça belirlenmiş
olmalıdır. - Merkez teşkilatında harcama yetkisinin
devri ve bu yetkinin geri alınması üst yöneticiye, mali hizmetler birimine ve
muhasebe yetkilisine; merkez dışı birimlerde ise mali hizmetler birimine ve
muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilmelidir. Harcama yetkisinin devredilmesi, yetkiyi devredenin
idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. 5. Diğer Hususlar Harcama
yetkilisinin kanuni izin, hastalık, geçici görev, disiplin cezası uygulaması,
görevden uzaklaştırma ve benzeri nedenlerle geçici olarak görevinden
ayrılması halinde ilgili harcama biriminin harcama yetkilisi vekaleten
görevlendirilen kişidir. İdarelerin teşkilat
yapısında yer almayan birimler ile yurtdışı teşkilatına tahsis edilen
ödeneklerin harcama yetkilileri üst yöneticiler tarafından belirlenir ve
bunlar mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak
bildirilir. Kanunların verdiği yetkiye
istinaden yönetim kurulu, icra komitesi, komisyon ve benzeri kurul veya
komite kararıyla yapılan harcamalarda, harcama yetkisinden doğan sorumluluk
kurul, komite veya komisyona ait olur. 5018
sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 60 ıncı
maddesi uyarınca harcama yetkilisi ve muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide
birleşemez. Mali hizmetler biriminde ön mali kontrol görevini yürütenler mali
işlem sürecinde görev alamazlar. Bu tebliğin yayımı
tarihinden sonra, tebliğ kapsamında yer alan kamu idarelerinin teşkilat
yapısının değişmesi ile 5018 sayılı Kanun kapsamına yeni idarelerin girmesi
hallerinde bu idarelerin harcama yetkilileri, 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı
Kanunla değişik 31 inci maddesi hükümleri ile bütçe sınıflandırması dikkate
alınarak bu tebliğe uygun olarak belirlenir. Bu tebliğin uygulanmasında
tereddüde düşülen durumlarda Maliye Bakanlığının görüşü alınır. 6. Yürürlük Bu tebliğ 1/1/2006 tarihinde yürürlüğe girer. Tebliğ
olunur. |