| 
   Tebliğ Maliye
  Bakanlığından :  Harcama Yetkilileri Hakkında Genel Tebliğ  (Seri No: 1) 1. Giriş Bilindiği üzere, 24/12/2003 tarihli ve 25326 sayılı
  Resmi Gazetede yayımlanan 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun
  22/12/2005 tarihli ve 5436 sayılı Kanunla değişik “Üst yöneticiler” başlıklı
  11 inci maddesinin birinci fıkrasında; “Bakanlıklarda müsteşar, diğer kamu
  idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali, belediyelerde
  belediye başkanı üst yöneticidir. Ancak, Milli Savunma Bakanlığında üst
  yönetici Bakandır.” hükmüne yer verilmiş, aynı maddenin ikinci fıkrasında
  üst yöneticilerin 5018 sayılı Kanunda belirtilen görev ve sorumlulukların
  yerine getirilmesinden Bakana; mahalli idarelerde ise meclislerine karşı
  sorumlu oldukları ve üçüncü fıkrasında ise bu sorumluluklarının gereklerini
  harcama yetkilileri, mali hizmetler birimi ve iç denetçiler aracılığıyla
  yerine getirecekleri belirtilmiştir. 5018 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (k) bendinde
  ise “Harcama birimi” kamu idare bütçesinde ödenek tahsis edilen ve harcama
  yetkisi bulunan birim olarak tanımlanmıştır.  Anılan Kanunun “Kamu İdareleri Bütçeleri” başlıklı
  ikinci kısmının dördüncü bölümünde “Harcama Yapılması”na ilişkin esaslar
  düzenlenmiş bulunmaktadır.  Bu bölümde
  yer alan ve 5436 sayılı Kanunla değişik  “Harcama yetkisi ve yetkilisi” başlıklı 31
  inci maddesinin birinci fıkrasında; “Bütçeyle
  ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi harcama
  yetkilisidir.”   hükmü ile aynı maddenin dördüncü fıkrasının ilk
  cümlesinde; “Genel yönetim
  kapsamındaki kamu idarelerinde; idareler, merkez ve merkez dışı birimler ve
  görev unvanları itibarıyla harcama yetkililerinin belirlenmesine, harcama
  yetkisinin bir üst yönetim kademesinde birleştirilmesine ve devredilmesine
  ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığınca belirlenir.” hükmü yer almaktadır.  Bu çerçevede, 5018 sayılı Kanuna ekli (III) sayılı
  cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlar hariç, genel yönetim
  kapsamındaki kamu idarelerinde harcama yetkililerinin belirlenmesine, harcama
  yetkisinin bir üst yönetim kademesinde birleştirilmesine ve devredilmesine
  ilişkin usul ve esaslar aşağıdaki gibi belirlenmiştir. 2. Harcama Yetkililerinin Belirlenmesi 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 31
  inci maddesinin birinci fıkrasında bütçeyle ödenek tahsis edilen her bir
  harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisi olarak belirlenmiştir.  Bu
  hüküm uyarınca bütçe sınıflandırması harcama yetkilisini belirleyen temel
  unsur olmaktadır.  Bilindiği üzere kamu idare bütçeleri, Maliye Bakanlığınca uluslararası standartlara
  uyumlu olarak belirlenen analitik bütçe sınıflandırmasına göre hazırlanmaktadır.
  Analitik bütçe sınıflandırması; kurumsal sınıflandırma, fonksiyonel
  sınıflandırma, finansman tipi ve ekonomik sınıflandırma olmak üzere dört
  gruptan oluşmaktadır.  Kurumsal sınıflandırmada dört düzeyli ve sekiz haneli bir
  kodlama sistemi benimsenmiş olup, birinci düzeyde Cumhurbaşkanlığı, Türkiye
  Büyük Millet Meclisi, yüksek yargı organları ile bakanlıklar ve bütçe
  türleri, ikinci düzeyde birinci düzeyde tanımlanan yöneticilere karşı
  doğrudan sorumlu birimler ile bütçe türleri kapsamında yer alan kurumlar,
  üçüncü düzeyde ana hizmet birimleri gibi ikinci düzeye bağlı birimler,
  dördüncü düzeyde ise destek ve lojistik birimler ile politika uygulayıcı
  birimler yer almaktadır. Buna göre, kurumsal sınıflandırmanın üçüncü ve dördüncü
  düzeyinde yer alan birimler, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama
  birimlerini, bu birimlerin en üst yöneticileri de harcama yetkililerini ifade
  etmektedir. Öte
  yandan, 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 31 inci maddesinin ikinci
  fıkrasında, teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcama
  yetkililerinin belirlenmesinde güçlük bulunan idareler ile bütçelerinde
  harcama birimleri sınıflandırılmayan idarelerde harcama yetkisinin, üst
  yönetici veya üst yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından; mahallî
  idarelerde İçişleri Bakanlığının, diğer idarelerde ise Maliye Bakanlığının
  uygun görüşü üzerine yürütülebileceği ayrıca hüküm altına alınmıştır. 2.1.  Merkez
  Teşkilatı Harcama Yetkilileri 5018
  sayılı Kanuna ekli (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici
  kurumlar hariç olmak üzere, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin,
  sosyal güvenlik kurumlarının ve mahalli idarelerin merkez teşkilatı harcama
  yetkilileri görev unvanları, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama birimleri ve
  hesap verme sorumluluğu açısından bağlı oldukları üst yöneticiler itibarıyla aşağıdaki
  gibi belirlenmiştir.  2.1.1 Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu
  İdarelerinde Harcama Yetkilileri 
 Cumhurbaşkanlığı,
  Türkiye Büyük Millet Meclisi, Milli Savunma Bakanlığı, Milli Güvenlik Kurulu
  Genel Sekreterliği, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve
  Gelir İdaresi Başkanlığında görev unvanları itibarıyla merkez teşkilatı harcama
  yetkilileri bu idarelerin üst yöneticileri tarafından belirlenir ve bunlar
  mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilir.  Yüksek Mahkemeler ve Sayıştay
  bütçelerinde Heyet, Daire, Kurullar, Cumhuriyet Başsavcılığı ile Denetim
  Birimlerine tahsis edilen ödeneklerin harcama yetkilisi Genel Sekreterdir.  2.1.2. Özel Bütçeli İdarelerde Harcama Yetkilileri 
 Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
  Araştırma Kurumu ile Küçük ve Orta Ölçekli Sanayi Geliştirme ve Destekleme
  İdaresi Başkanlığında görev unvanları itibarıyla merkez teşkilatı harcama
  yetkilileri bu idarelerin üst yöneticileri tarafından belirlenir ve bunlar
  mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilir. 2.1.3. Sosyal
  Güvenlik Kurumlarında Harcama Yetkilileri  
 2.1.4. Mahalli
  İdarelerde Harcama Yetkilileri 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 46 ncı
  maddesinde, il özel idaresi bütçesiyle ödenek tahsis edilen her bir harcama
  biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisi olarak tanımlanmış, ilçelerde
  bu yetkinin kaymakam tarafından kullanılacağı belirtilmiştir.  5393 sayılı Belediye Kanununun 63 üncü maddesinde, belediye bütçesiyle
  ödenek tahsis edilen her bir harcama biriminin en üst yöneticisi, 5355 sayılı
  Mahalli İdare Birlikleri Kanunu uyarınca da mahalli idare birliklerinde
  birlik başkanı harcama yetkilisi olarak tanımlanmıştır. Mahalli idarelerde kurumsal sınıflandırmanın üçüncü ve
  dördüncü düzeyinde ödenek tahsis edilen ana hizmet birimleri ve yardımcı
  hizmet birimleri ile danışma ve denetim birimlerinin en üst yöneticilerinin
  harcama yetkilisi olarak belirlenmesi ve yetki-sorumluluk tesisinin buna göre
  yapılması gerekmektedir.  Ancak
  teşkilat yapısı ve personel durumu gibi nedenlerle harcama yetkililerinin
  belirlenmesinde güçlük bulunan ve bütçelerinde harcama birimleri
  sınıflandırılmayan mahalli idarelerde harcama yetkisi, üst yönetici veya üst
  yöneticinin belirleyeceği kişiler tarafından; İçişleri Bakanlığının uygun
  görüşü üzerine yürütülebilir.  2.2. Merkez
  Dışı Birimlerde Harcama Yetkilileri  5018
  sayılı Kanunun 22 nci maddesi uyarınca kamu
  idarelerinin merkez teşkilatı harcama yetkilileri merkez dışı birimlerine
  ödenek gönderme belgesi düzenlemek suretiyle ödenek gönderirler. Ödenek
  gönderme belgesiyle ödenek gönderilen merkez dışı birimlerin en üst
  yöneticisi harcama yetkilisidir. Merkez
  dışı birimlerde harcama yetkilileri görev unvanları itibarıyla aşağıdaki gibi
  belirlenmiştir: 
 Malmüdürlüklerinde
  ve ilçe özel idarelerinde harcama yetkilisi kaymakamdır. Çeşitli
  bakanlık ve kuruluşlara bağlı; ilköğretim, ortaöğretim ve dengi okullar,
  başkanlık, hastane, dispanser, sağlık ocağı, sağlık merkezi, müze ve
  kütüphaneler, ceza ve tevkif evleri gibi birimlere ödenek gönderme belgesi
  ile ödenek gönderilmesi halinde bu birimlerin okul müdürü, başhekim, tabip,
  başkan, müdür gibi unvanlara sahip en üst yöneticileri harcama yetkilisidir. 3. Harcama Yetkisinin Birleştirilmesi Teşkilat yapısında üst yönetici ile harcama birimleri arasında
  yönetim kademesi yer almak şartıyla, bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama
  birimlerinin harcama yetkisi harcama türleri itibarıyla kısmen veya tamamen;
  merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinde Maliye Bakanlığının, sosyal
  güvenlik kurumlarında ilgili bakanlığın, mahalli idarelerde ise İçişleri
  Bakanlığının uygun görüşü ve üst yöneticinin onayı ile bir üst yönetim
  kademesinde birleştirilebilir.  Uygun görüş talep yazılarında, harcama yetkisinin bir üst
  yönetim kademesinde birleştirilme gerekçesine ayrıntılı olarak yer verilir.  Üst yönetici ve yardımcılarına harcama yetkisinin birleştirilmesi
  suretiyle harcama yetkisi verilemez.   4. Harcama Yetkisinin Devri  Harcama yetkilileri, kamu hizmetlerinin etkili,
  ekonomik ve verimli bir şekilde sunulmasını sağlamak amacıyla aşağıda
  belirlenen sınırlar dahilinde harcama yetkisini devredebilirler. Buna göre
  kamu idarelerinin; - Merkez teşkilatı harcama yetkilileri bu yetkilerini
  yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik
  olarak bir alt kademedeki yöneticilere,   - Merkez dışı birimlerinde ise bölge müdürleri veya
  eşdeğer yetkililer, il müdürleri veya eşdeğer yetkililer ile nüfusu 50.000’i
  aşan ilçelerin ilçe müdürleri  veya eşdeğer yetkililer harcama
  yetkilerini yardımcılarına,  - Belediye ve il özel idareleri ile bunlara bağlı idarelerin
  harcama yetkilileri bu yetkilerini yardımcılarına, yardımcısı olmayanlar ise hiyerarşik olarak bir alt kademedeki yöneticilere,  - Mahalli idare birliklerinde birlik başkanı harcama
  yetkisini birlik genel sekreteri,  birlik müdürü veya birim amirlerine, kısmen veya tamamen devredebilirler. Her bir harcama işlemi itibarıyla, mal ve hizmet
  alımlarında ikiyüzellibin Yeni Türk Lirasını, yapım
  işlerinde ise birmilyon Yeni Türk Lirasını aşan
  harcamalara ilişkin harcama yetkisi hiçbir şekilde devredilemez. Harcama yetkisi aşağıdaki şartlara uygun olarak
  devredilir: -   Yetki devri yazılı olmak zorundadır.  -   Devredilen yetkinin sınırları açıkça belirlenmiş
  olmalıdır. -   Merkez teşkilatında harcama yetkisinin
  devri ve bu yetkinin geri alınması üst yöneticiye, mali hizmetler birimine ve
  muhasebe yetkilisine; merkez dışı birimlerde ise mali hizmetler birimine ve
  muhasebe yetkilisine yazılı olarak bildirilmelidir. Harcama yetkisinin devredilmesi, yetkiyi devredenin
  idari sorumluluğunu ortadan kaldırmaz. 5. Diğer Hususlar Harcama
  yetkilisinin kanuni izin, hastalık, geçici görev, disiplin cezası uygulaması,
  görevden uzaklaştırma ve benzeri nedenlerle geçici olarak görevinden
  ayrılması halinde ilgili harcama biriminin harcama yetkilisi vekaleten
  görevlendirilen kişidir.  İdarelerin teşkilat
  yapısında yer almayan birimler ile yurtdışı teşkilatına tahsis edilen
  ödeneklerin harcama yetkilileri üst yöneticiler tarafından belirlenir ve
  bunlar mali hizmetler birimi ile muhasebe yetkilisine yazılı olarak
  bildirilir.  Kanunların verdiği yetkiye
  istinaden yönetim kurulu, icra komitesi, komisyon ve benzeri kurul veya
  komite kararıyla yapılan harcamalarda, harcama yetkisinden doğan sorumluluk
  kurul, komite veya komisyona ait olur. 5018
  sayılı Kanunun 5436 sayılı Kanunla değişik 60 ıncı
  maddesi uyarınca harcama yetkilisi ve muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide
  birleşemez. Mali hizmetler biriminde ön mali kontrol görevini yürütenler mali
  işlem sürecinde görev alamazlar. Bu tebliğin yayımı
  tarihinden sonra, tebliğ kapsamında yer alan kamu idarelerinin teşkilat
  yapısının değişmesi ile 5018 sayılı Kanun kapsamına yeni idarelerin girmesi
  hallerinde bu idarelerin harcama yetkilileri, 5018 sayılı Kanunun 5436 sayılı
  Kanunla değişik 31 inci maddesi hükümleri ile bütçe sınıflandırması dikkate
  alınarak bu tebliğe uygun olarak belirlenir.  Bu tebliğin uygulanmasında
  tereddüde düşülen durumlarda Maliye Bakanlığının görüşü alınır. 6. Yürürlük Bu tebliğ 1/1/2006 tarihinde yürürlüğe girer.  Tebliğ
  olunur.  |